Gästbok - Yoga för kvinnor

Gästbok

Här kan du läsa och lämna egna kommentarer.

”Strålande kvinna”:
”Denna kurs har genomsyrats av att jag har jobbat på många plan förutom självklart på det fysiska planet. Kursen har gett mig mer redskap i att bibehålla en harmonisk vardag och en härlig känsla av att just jag, just nu är en vacker och underbar kvinna. Det har varit väldigt spännande att ha fått känna av en sådan positiv påverkan på min sinnesstämning efter varenda utfört pass”
/Anki

”Strålande kvinna”:
”Att göra yoga en gång i veckan hjälper mig att hitta ett lugn i mig själv, som jag bär med mig och kan ta fram i stressande situationer. Det är en underbar kombination av fysisk och psykisk träning”.
/Laila

Under graviditeten
Jag mådde bra under hela min graviditet och drabbades inte av några krämpor eller foglossningar vilket medförde att jag arbetade fram till 2 dagar innan förlossningen. Då jag mådde så bra hela tiden och arbetade så mycket känns det som att jag ibland ”glömde” att jag faktiskt var gravid och bar på ett litet liv. Yogan hjälpte mig att varva ner och att fokusera inåt och knyta an till det lilla liv som växte i mig. Jag fann även att yogan hjälpte mig mentalt att förbereda mig för en ny arbetsvecka och för den kommande förlossningen. Genom yogan kände jag att mitt självförtroende över vad jag och min kropp kunde klara av stärktes vilket medförde att jag när vi närmade oss förlossningen kände ett lugn inom mig. Andnings- och avslappningsövningarna hjälpte mig även att komma till ro under nätter när jag sov dåligt.

Under förlossningen:
Under min graviditet gick jag utöver yogan även på profylax. Yoga hjälpte mig mycket under öppningsskedet. Jag fokuserade på andningen, mantrat sat nam och tredje ögat, vilket medförde att jag under små stunder faktiskt kunde somna till och få en välbehövd vila. Tack vare mitt stärkta självförtroende trodde jag på min kropp och min förmåga vågade klara mig utan någon bedövning förutom lustgas! Jag kände att yogan verkligen utgjorde ett stöd för mig under förlossningen och jag kan verkligen rekommendera kursen för andra gravida!!
/Beatriz

” Jag hade stor användning av yogan både före, under och efter förlossningen. Före hjälpte det mig att öka kroppsmedvetenheten, närvaro, att behålla smidighet och få ett lugn i kroppen. Och att man varje vecka fick en stund bara för sig själv och med bebisen i totalt lugn. Sen förstod man ännu mer efter hur värdefulla bäckenbottenövningarna var. Under förlossningen varvade jag mellan profylaxandning och yogaandning. Kände att de hjälpte olika bra i olika skeden. Fokuseringen hade jag fantastisk hjälp av under hela förlossningen men särskilt i ett skede under förlossningen då jag var tvungen att kämpa mot kroppens signaler och andas bort dem. Efter förlossnignen så använder jag mig av knipövningarna så ofta jag kan. Har också stor användning av djupandningen för att lugna ner min bebis när hon är kinkig, har fantastiskt lugnande effekt på henne. Jag använder mig av mantran och djupandning när jag har möjlighet till en powervila.”
/Madelaine

”Jag var inte direkt skeptisk till yoga men inte helt inne på att yoga var något för mig. Men jag visste egentligen också att det skulle vara BRA för mig, att komma ner i tempo, öka tålamodet och uthålligheten. Men framförallt var det för att stärka mig rent mentalt som jag såg som det främsta med kursen. Jag uppskattar således att det inte var några positioner typ hunden eller krokodilen.
Redan efter någon gång tyckte jag att uthållighetsövningarna gav resultat. Jag kan annars lätt ge upp snabbt om jag får reda på att det här tar XX tid. Min kämpa-anda eller uthållighetsanda är inte helt utvecklad, så jag lägger hellre av än anstränger mig om det blir för jobbigt. Nåväl, efter bara någon gång kände jag att jag var starkare och verkligen klarade av att hålla ut/stå ut i dessa övningar, vilket också gav en positiv känsla och en puff framåt som gjorde att jag tänkte positivt. Och då går förstås allt mycket lättare. Det blev ett mer jäklar-anamma att det här ska jag fixa, en tävling mot mig själv eller åtminstone en insikt i att jag fixar detta. Och det är väl egentligen kärnan i allt, att just få tron på mig själv att jag klarar av förlossningen. Att jag dessutom fått andnings- och avslappningsövningar som hjälp är mycket positivt. Jag kände efter några gånger att jag verkligen såg fram mot förlossningen, att det skulle bli spännande och kul!Nässköljaren är jag också supernöjd med förövrigt, det känns befriande och uppfriskande att få skölja näsan både morgon och kväll. Det blir nästan till ett beroende det också! ”
/Catarina

”Jag har genom gravidyogan samt andningsövningar lärt mig slappna av i hela kroppen. Detta har även medfört ökad kroppsmedvetenhet och stresshantering”.
/Jaya Jenkert

”Min PMS är inte att leka med. Känslor svallar, jag fryser konstant, chokladen är min bästa vän och så vidare. Men efter en halv termins medicinsk yoga och 10 min om dagen hemma är min PMS så gott som bortblåst. Det är superskönt att känna mig som mig själv hela månaden!”
/Cathis 19

”Genom gravidyogan har jag lärt känna min kropp bättre och befriat mig från stress som jag inte var medveten om. Uthållighetsövningarna ger mig större självförtroende och är en mycket bra övning inför den stundande förlossningen och moderskapet. Tanken att kunna andas genom värkarna stärker mig och gör mig tryggare.”
/Vesna

”Efter en termin med hormonbalansyoga har jag fått verktyg för att handskas med mina sömnbesvär och min stress. Dessutom har min PMS lättat. Yogatimmarna är nu något jag ser fram emot hela veckan”
/Kajsa

 

Ellen Engvall

1 Comment

  1. Jag är allmänt rädd för sjukhusmiljöer och för att få sticka i någon form varför förlossningen för mig har varit en stor orosmoment som bidragit till många oroliga tankar och bitvis sömnlösa nätter. När jag började gravidyogan lärde jag mig att fokusera på min inre styrka och fick olika verktyg att våga lite på vad min kropp faktiskt är kapabel till samt kommunicera med mitt barn för att gemensamt ta oss igenom förlossningen. Jag vill därför starkt rekommendera gravidyoga för alla som vill varva ner och finna styrka och självförtroende inför förlossningen!

Lämna en kommentar