Mammakraft - Yoga för kvinnor

Mammakraft

Graviditeten är över. Du har kommit hem med ditt nya lilla barn. Nu börjar en ny kraftansträngning som inte längre kan räknas i veckor utan kommer att pågå i många år framöver. För att göra småbarnstiden riktigt bra behöver vi både uthållighet, tålamod men också vänlighet och glädje. Den här tiden ska ju vara glad och rolig men det är så lätt att den förvandlas till en grumlig sörja av nattvak, blöjor, infektioner och konflikter och att vi aldrig riktigt hittar fram till njutningen i att vara mamma. Tiden är ju ändå relativt kort, och den kommer faktiskt inte tillbaka.

Glad mammatid

’Här och nu’ är ett bra ledord för småbarnstiden. En baby planerar inte, tänker inte framåt, en baby lever precis bara för sina behov för ögonblicket. Det kommer du också bitvis behöva göra för att vara på samma våglängd som ditt barn och hitta de där små portionerna av glädje i stunden som du sedan kommer kunna addera ihop till en glad mammatid.

Investera i yogatid

Yogan har alltid ett ”här och nu-fokus” på andningen och rörelsen och din egen kropp. Yogan ger dig ökad mental och fysisk styrka. Ett nyfött barn är som en spegel av sin mamma. Mår mamman bra mår barnet bra. Som nybliven mamma kan det vara svårt att få egen tid, men att använda den tid du nu har till yoga, är därför en god investering både för dig och barnet. Ditt immunförsvar stärks – förmågan att kunna stå emot infektioner och sjukdomar förbättras. Samtidigt ökar din tolerans för sömnbrist och frustrationer och du blir dessutom bättre på att kunna ha överseende med att allt inte blir precis som du tänkt dig. Det kanske blir rätt bra ändå – och du kan vara glad över det. Ren och skär Mammakraft alltså.

Energi och inspiration

Tre månader efter förlossningen kan du börja träna yoga igen för att ta hand om bäckenbotten, komma iform och hålla dig mjuk och smidig. Fortsätt sen att träna under barnens hela uppväxt för att fylla på med energi och inspiration. Yogan gör dig starkare, både fysiskt och mentalt och den hjälper dig att bättre klara påfrestningar och stress – inte bara under småbarnstiden – utan även senare i livet.

 

Ellen Engvall