Andas rätt - Yoga för kvinnor

Andas rätt

Att lära sig andas rätt är en av de viktigaste komponenterna i yogan och det som på sikt kommer ge dig de största vinsterna. Andning är själva grundbulten i alla läketraditioner – utan andning inget liv. Spädbarn andas naturligt alldeles rätt men många av oss tappar den här förmågan efter hand. I vårt samhälle anses det viktigt att ha en platt mage och skjuta fram bröstet och det är ofta anledningen att vårt medfödda sätt att andas med magen förändras.

Det finns en direkt koppling mellan andning och hälsa. Att andas på rätt sätt ger omedelbara positiva effekter på ditt mentala och fysiska välbefinnande. Det ger din kropp och själ goda förutsättningar för läkning. När du andas med magen kopplas det parasympatiska nervsystemet på och detta motverkar stress, ökar din lungkapacitet, stärker ditt immunförsvar, stimulerar din matsmältning och ökar blodcirkulationen. Det är vägen till både bättre sömn, större koncentrationförmåga och mycket mer därtill.

Stressandningen skadlig

När du anstränger dig hårt fysiskt kopplas det sympatiska nervsystemet på och du börjar  spontant bröstandas. Lungorna och bröstkorgen expanderar och gör att du kan ta in mer av det syre du behöver när kroppen går för högtryck. När vi blir stressade, rädda, oroliga eller arga brukar vi också börja andas med bröstet. Det sympatiska nervsystemet kopplas på och förstärker de negativa känslorna eftersom det inte är någon hård fysisk aktivitet inblandad. Om det sker ofta blir vi till sist oförmögna att återgå till magandningen och detta skapar problem i kroppen – i synnerhet med sömn, vila, avslappning och sex.

Total kontroll

Andningen spelar en viktig, grundläggande roll i yogan. Yogaandningen involverar både magen och hela bröstkorgen ända upp till nyckelbenen för att stimulera det parasympatiska nervsystemet och öka syreupptagningen. Magen vidgar sig, inälvorna flyttar sig för att ge utrymme för lungorna som du då kan utnyttja till hela deras kapacitet. Med yogan lär du dig balansera din andning och därmed hela nervsystemet. Långsamma, kontrollerade yogarörelser och speciella andningsövningar skapar fysisk smidighet, mental avspänning och på sikt även personlig utveckling.

 

Ellen Engvall