Klimakteriet - Yoga för kvinnor

Klimakteriet

Hormonuppror

Det är aldrig försent att börja med yoga för att balansera sina hormoner, men börjar du tidigt att förbereda dig för klimakteriet kan det göra övergångsåren lite lättare. Klimakteriet pågår ju under flera år och många kvinnor lider svårt av de svängande och minskande hormonhalterna. Ofta blir det ett bryskt uppvaknande när hormonupproret är ett faktum. Slemhinnorna blir torra, vi har vallningar, huvudvärk, minskad sexlust och sömnproblem. Och så de rent estetiska problemen förstås; håret börjar falla av, figuren förändras och huden blir torr …..allt är hormoneras fel!

 

KlimakteribesvärYngre och vitalare

Yoga för hormonbalans koncentrerar sig på de hormonproducerande körtlarna i kroppen, och skapar balans i hormonsystemet. Studier visar att yoga kan stimulera hormonproduktionen och många kvinnor mår betydligt bättre och får mindre besvär med regelbunden yogaträning. Det är samtidigt ett utmärkt sätt att hålla sig i form både fysiskt och psykiskt – du känner dig yngre och vitalare och kanske inte behöver bli beroende av mediciner eller hormonpreparat.

 

Fortsätt yoga

Det här är enkel matematik. Ju oftare du gör din yoga desto bättre hormonbalans får du. Slutar du med övningarna försämras situationen igen och besvären kan komma tillbaka. Yoga för hormonbalans passar kvinnor i alla åldrar! Det balanserar olika hormonbesvär och är ett bra sätt att förbereda sig för klimakteriet och på så sätt få mindre besvär. Dessutom påverkar det välbefinnandet efter klimakteriet. Kvinnor som utövar homonbalanserande yoga regelbundet mår bättre och blir på köpet mer aktiva, får mer energi att ändra saker i sitt liv till det bättre och tar till sig nya positiva ting. Yogan förbättrar även dina kognitiva funktioner som minne, mental balans och koncentration.

 

Ellen Engvall