PMS - Yoga för kvinnor

PMS

Är du en hormonhäxa?

Hormoner i svallning syns kanske inte utanpå, men kan vara nog så påträngande från insidan. Många kvinnor är slavar under sina hormoner – mer eller mindre genom hela livet. Förutom de självklara (men övergående) stadierna av hormongungande under pubertet, graviditet och klimakterie, lever många av oss med den månatliga berg-och-dal-banan: PMS:en, som kan förvandla det vänaste lilla kvinnoväsen till en vild hormonhäxa dagarna före mens.

12 vanliga tecken på PMS – Känner du igen dig?

Huvudvärk
Ibland även svimfärdig eller illamående.

För varm eller för kall.
Konstant frusen eller arg och varm.

Trötthet
Trött, uppgiven och gråtfärdig.

Värk
Ofta i brösten, eller i ryggen – och i magen förstås.

Sömnlöshet
Att ligga vaken på nätterna förbättrar varken humöret eller pigghetskänslan.

Kraftiga humörsvängningar
Plötsliga raserianfall eller tårfyllt känslosam utan anledning.

Irritation
Nervig och orolig med förfärligt kort stubin.

Nedstämdhet
Inåtvänd, tillbakadragen och smått asocial.

Sämre uthållighet
Både fysiskt och psykiskt, och i stort behov av ständig uppmuntran och sällskap.

Svullnad och viktökning
Orolig och uppsvälld mage med förstoppning (även om vissa reagerar med diarré)

Minskad sexlust
Ofräsch, trött och uppsvälld – vem har lust med sånt?

Kolhydratssug
Mer matsugen och i ständig längtan efter lakrits och choklad? Blodsockersvängningar är boven.

Så här gör du

Det går att mildra PMS-besvär med rätt kost och yoga som gör dig lugnare och minskar symptomen.

Kost mot PMS
Sallad, gröna bladgrönsaker, frukt, nötter, frön och linser är bra. Det innehåller mycket magnesium som ger dig mer energi och bättrar på humöret. Mat som är rik på B-vitamin håller immunförsvaret uppe. Testa gärna vetegroddar, fullkorn, fet fisk och bananer. Det kan vara en god idé att även ta tillskott av B-vitamin och zink. Det är bättre att äta lite och ofta så du håller blodsockret på en jämn nivå. Rött Rooibus-te kan hjälpa mot illamående. Försök undvika alkohol, alltför kryddstark, salt eller söt mat. Om du känner dig uppsvälld är det också bra att undvika kaffe, choklad och socker.

Yoga mot PMS
Flera undersökningar har visat att yoga kan ha god effekt på PMS-besvär. Man har testat stora grupper av kvinnor, dels med yoga och dels med vanlig gymnastik. Efter några veckor uppvisade yogagruppernas kvinnor signifikant minskning av pms-besvären och stressymptom och yogan förbättrade även kognitiva funktioner som minne, mental balans och koncentration.

 

Ellen Engvall